Alles wat je moet weten over
      gezond zwanger worden vind je hier!

Andere vitamines

Wil je zwanger worden of ben je zwanger? Dan is het goed om behalve
foliumzuur ook extra vitamine D te slikken. Met vitamine A moet je juist
voorzichtig zijn.

Vitamine D
Je kunt voor de zekerheid 10 microgram vitamine D per dag te slikken als je zwanger bent of kunt worden. Extra vitamine D is zeker nodig als je weinig in de zon komt of een donkere huidskleur hebt, want dan maak je minder D aan. 
Ook in voeding zit vitamine D, bijvoorbeeld in vette vis zoals zalm of makreel, en in halvarine, vlees en eieren. Maar dat is niet genoeg.
Vitamine D is zonder recept verkrijgbaar bij de drogist of apotheek.

Multivitamines
Wil je voor de zekerheid toch extra vitamines? Gebruik dan vitaminepillen speciaal voor zwangere vrouwen. Daar zit al genoeg foliumzuur en vitamine D in, en minder vitamine A dan normaal. 
Multivitamines voor zwangeren zijn te koop bij de apotheek en de drogist.

Vitamine A
Teveel vitamine A kan schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Er zit veel vitamine A in lever. Eet daarom liever geen lever en niet teveel leverworst, leverkaas, paté en hausmacher. Wees ook voorzichtig met het slikken van medicijnen met vitamine A, zoals Roaccutane (anti-acné middel).

Meer (betrouwbare) informatie:

Weblinks

Adviezen van het Voedingscentrum over vitamines voor tijdens de zwangerschap
 
 

Folders

'Zwangerschap' informatie van het Voedingscentrum
Downloaden